Triathlon Vereniging Hilversum - Van de trainers

Inloggen Leden

Tags - Filter

Van de trainers

Ronald Langelaar,
Mijn eerste triathlon deed ik op 22 mei 1993 in Huizen. Toen werdt er nog gezwommen in het zwembad en natuurlijk deed ik gewoon schoolslag en werd er tussen de onderdelen in volledig van tenue gewisseld en was de fiets gemaakt van stalen buizen. Inmiddels ben ik een aantal triathlons verder, ervaringen rijker en weet ik dat het allemaal ook anders kan.
Naast het zelf trainen en deelnemen aan triathlon vind ik het ook leuk om mijn kennis en ervaring over te brengen op de leden van de TVH. In 2014 heb ik dan ook de opleiding voor Triathlon Trainer gedaan en met goed gevolg afgerond. Na afronding van de opleiding heb ik voornamelijk de looptrainingen voor de TVH verzorgd maar waarnodig heb ik ook de zwemtrainingen en fietstrainingen verzorgd. Momenteel heb ik geen vast trainings uur meer maar val ik als trainer in wanneer een van de andere trainers verhinderd is. 
 
 
Jespar Wolfswinkel
Het groentje onder de vast garde, althans zo zie ik mijzelf, want sinds juli 2020 ben ik pas een gediplomeerd triatlon clubtrainer. De triatlonsport is op mijn radar gekomen toen ik in 2007, geheel toevallig, met een bus midden in de Ironman van Lake Placid terecht was gekomen. Het zaadje was geplant. Daarna duurde het even, maar voor mij is het triatlon avontuur pas echt begonnen in 2015, heel voorzichtig met een 1/16 en sindsdien ben ik verslaafd. De uitdaging lag voor mij eerst in het volbrengen van langere afstanden, maar al snel werd de wil om ook mijn techniek te verbeteren en sneller te worden (ook op de langere afstanden) het nieuwe streven. Ergens tijdens deze reis is ook de wens om een triatlontrainer te worden ontstaan, dus toen mijn 'cluppie' aangaf op zoek te zijn naar nieuwe trainers, was voor mij de keuze snel gemaakt. Voor mij is het een genot om jong en oud, elk op hun eigen wijze en op hun eigen niveau, intens met de sport bezig te zien. Als ik kan bijdragen aan hun ervaring en hun prestatie is dat genot dan ook des te groter.
 
 
Ruben van Duren
Ook al geef je al 18 jaar triathlon training, zoals ik, dan kun je nog altijd genoeg leren. In de (sport)wetenschap worden elk jaar nog nieuwe ideeën naar voren gebracht, en waar mogelijk probeer ik daar een beetje bij aan te sluiten. Misschien dat je dat wel eens merkt tijdens de looptrainingen die ik op dit moment geef bij TVH (de 3e club waar ik als trainer mensen mag enthousiasmeren voor “mijn” sport).
Dat ik daarnaast ook al een paar jaar als langlauf-trainer lessen geef in de winter, hebben sommigen van jullie misschien ook al eens mogen meemaken. En vanaf september ga ik bij de Gooische Atletiek Club ook trainingen voor jeugd verzorgen. En zo komt het cirkeltje weer terug bij mijn eerste lesgeef ervaringen (al weer 28 jaar geleden), als zeilinstructeur op kinderkampen.
En al die sporten doe (of deed) ik allemaal ook nog zelf op wedstrijdniveau. Omdat ik zelf ook nu nog graag triathlon wedstrijden doe, heb ik ook wel een redelijk beeld wat je als triatleet allemaal kunt meemaken en ervaren. In mijn 23 jaar als triatleet heb ik al het nodige meegemaakt, in wedstrijden, trainingen, kampen, etc.. En ook dat probeer ik mee te geven, want ik blijf het een fascinerende sport vinden.
 
 
Sebastiaan de Vries
Jarenlang heb ik als hobby en met vrienden mee gedaan met diverse kleine triatlons. In het begin was het vooral voor de lol. Na een avondje in de kroeg als een soort van weddenschap dat we een sprint triatlon deden.Jarenlang heb ik als hobby en met vrienden mee gedaan met diverse kleine triatlons. In het begin was het vooral voor de lol. Na een avondje in de kroeg als een soort van weddenschap dat we een sprint triatlon deden.In oktober 2016 leerde ik mijn vrouw kennen en zij liet mij inzien dat als ik echt ging trainen, ik meer als de sprint kon doen. In februari 2017 deed ik mee aan Run-bike-run van TVH. Mijn vrouw stond als supporter te kijken en heeft staan praten met één van de leden van TVH. “Ik kon nog wel wat leren, als ik er echt iets serieus mee wilde doen”, aldus dat lid. Dat was mijn eerste kennismaking met TVH.Ik ben sinds maart 2017 lid van TVH. Ik dacht dat ik het allemaal wel goed deed, maar bij de hardlooptraining had ik het gevoel dat ik motorisch gestoord was en bij zwemtraining was het in het begin voor mij een soort van verzuiptraining. Door het geduld en de expertise van de trainers van TVH heb ik enorm veel geleerd. Met als kers op de taart voor mij het uitlopen van een hele triatlon van Almere. Wat een boost geeft dat zeg.Afgelopen jaar begonnen aan de opleiding assistent trainer triatlon. Op dit moment geef ik af en toe de training (of een deel ervan) bij het zwemmen en het fietsen. Ik vind het belangrijk om het plezier in het doen van triatlons over te brengen op andere leden. Verder hoop ik iedereen verder te helpen met de techniek van het fietsen en het zwemmen.
 
Hierbij de protocollen die door de TVH trainers worden gehanteerd. Houd je hier ten alle tijden aan! Algemene richtlijnen: - Houd altijd minimaal 1,5 m afstand. - Reis alleen of kom met personen uit jouw huishouden naar de trainingen toe. - Bij verkoudheid, hoesten enz. blijf je thuis! De trainer zal je wegsturen als blijkt dat je je hier niet aan houdt. - Volg altijd de instructie van de trainer op. Buitenzwemmen: - Houd 1,5 m afstand in het water. - Blijf tijdens de training binnen de gele boeien (Zuwe). - Neem een driver mee (oranje boei). - Dubbele badmuts (buitenste badmuts in felle kleur) en evt. T-shirt onder je wetsuit, booties en handschoenen voor de kou (eerste maand). - Neem loopschoenen mee om na afloop je evt. warm te kunnen lopen. Fietsen: - Houd 1,5 m afstand tijdens het fietsen, dus niet naast elkaar. - Het stayer protocol wordt gehanteerd tijdens de training →  10 meter afstand. - Niet je neus legen tijdens het fietsen, doe dit alleen stilstaand en met zakdoek (papier). - Draag een helm (geldt altijd al natuurlijk). Lopen: - Kom in sportkleding naar de club. De kleedkamers zijn gesloten en douchen is niet toegestaan. - Ga thuis vlak voor aanvang nog naar het toilet. - Kom niet eerder dan 10 minuten voor aanvang van de training naar de club (20:00 start). - Gebruik alleen je eigen bidon om uit te drinken. - Geen waardevolle spullen meenemen. - Volg de instructies van de trainer en/of GAC medewerker altijd op.
(Tri)Atleten, Omdat de periode zonder onze trainingen en wedstrijden nog wel een tijdje lijkt te gaan duren, heb ik het schema voor de trainingen iets aangepast. Het heeft niet zoveel zin om net te doen of het nu wedstrijdperiode is, als er geen wedstrijden zijn.Dus ik ga nu over op een verkorte blok-periodisering. Degenen die mijn trainingen vaker volgen zullen het wel herkennen.We beginnen nu 2 weken met training gericht op kracht. Hiervoor heb je een helling nodig, denk aan een viaduct, tunnel of de heuvel in je parkje. Daarna gaan we 2 weken aan snelheid werken, en dan 3 weken toepassen. Na een herstelweekje kunnen we dan dit blok nog eens herhalen.Training voor deze week (6 mei), kracht:10 minuten warm lopen, naar je helling toe bijvoorbeeld. Doe een paar versnellingen. Ren je helling snel op (zou 20-30 seconden moeten duren) en daalt dan rustig weer af (halve tot 1 minuut). Dit herhaal je 10 keer.5 keer (3 minuten niveau 2, 1 minuut niveau 3, 1 minuut dribbel).10 keer loopsprongen, 10 keer kikkersprongen, 10 keer tweebenig verspringen uit stand, 10 keer eenbenig (5 L, 5 R) verspringen uit stand, 10 lunges.10 minuten rustig uitlopen.Succes ermee, veel loopplezier,Ruben van Duren