Fietstrainingen

Vanaf eind maart/ begin april beginnen de zomer fietstrainingen. Afgelopen jaren verzamelden we om 19.00 uur bij zwembad Lieberg, waarna we gezamenlijk naar een fietsparcours vertrokken.
In 2020, tijdens de Corona, waren de trainingen in de Polder bij Eemnes. Er werd daar verzameld om 19.15. De fietstrainingen eindigen meestal in september. In de winter wordt er door diverse leden gemountainbiked. 

Enkele regels (hopelijk ten overvloede):

1) Helm op.
2) Licht meenemen zodat je veilig weer thuis komt (vooral belangrijk in het voor- en najaar).
3) We zijn triatleten, dus we houden afstand. Tijdens de fietstrainingen is het niet toegestaan in een ligstuur te stayeren; voor triathlon is dat 10 meter afstand! (en ook zonder ligstuur houden we 1 tot 2 meter ruimte tijdens tempo's).

Verder is een hartslagmeter aan te raden (om met de juiste intensiteit te kunnen trainen),

Als je een cadansmeter hebt (trapfrequentie meter), zorg dan dat deze het doet; hiermee zullen we straks
regelmatig werken.

En uiteraard drinken en spullen om een lekke band te repareren/vervangen.

Tot de fietstrainingen!

***************
VIAD FIETSTEST:

Tijdens het fietsseizoen in de zomer vindt een enkele keer op de dinsdag een VIAD Fietstest plaats voor het bepalen van je trainingszones. De datum wordt tijdig aangekondigd. Als je mee wil doen (er is ook een gewoon programma), zorg dan dat je uitgerust (dus niet al te intensief trainen op zondag en maandag) bent én dat je je hartslagmeter bij je hebt.

***************

Trainingszones

Onderstaand een overzicht met de betekenis van de trainingszones, zoals de TVH trainers (en de NTB) die hanteren.

Mocht je je drempelhartslag niet weten, dan kun je altijd meedoen met de diverse testen. Deze worden tijdig aangekondigd. Neem dan je hartslagmeter mee en zorg dat je goed in vorm bent.

Zone %HF AnD % CSS %HFmax HFmax-slagen Intensiteit beschrijving Praktische omschrijving
1 < 85 < 85 < 75 -(>40) Licht Onder aerobe drempel Warm-up
2 85-93 85-93 75-82 -(30-45) Normaal Vanaf aerobe drempel Duurtempo
3 93-100 93-98 82-88 -(20-35) Redelijk zwaar Tot anaerobe drempel Wedstrijdtempo (> 1 uur)
4 100-103 98-102 88-92 -(10-25) Zwaar Boven anaerobe drempel Boven wedstrijdtempo
5 > 103 > 102 > 92 -(0-15) Heel erg zwaar Ruim boven anaerobe drempel Sprint

Verklaring termen:

% HF AnD            percentage van hartslag van anaerobe drempel (AnD = 100%)
% CSS                 percentage van snelheid uit CSS (100 m tijd)
% HFmax             percentage van maximale hartslag
HFmax-slagen   aantal slagen (min-max) onder de maximale hartslag